DE PRINSJ VAN DEINEMARKEN
Originele Muziek

Robbe Kieckens, zoon van Jan, master audio design en zelf muzikant, zorgde al bij elke productie voor deze muziek.
Hij spreekt daarvoor telkens verschillende, professionele, muzikanten aan.

Hoe kwam deze keer, voor "De Prinsj van Deinemarken" de muziek tot stand?

Els Borms ( regie ): Ik stelde me de vraag: als je het personage Hamlet zou typeren met een muziekinstrument, welk instrument zou dat dan zijn?
Welke aanwijzingen hebben we? Middeleeuws Denemarken. De bijtende Scandinavische kou. Een zwaarmoedige troonprins, rouwend om de plotse dood van zijn geliefde vader, woedend en verbitterd om het veel te snel daaropvolgende huwelijk van zijn moeder, rusteloos zinnend op wraak om de laffe moord op zijn vader.
En - to be or not to be - daarbovenop nog een existentiële crisis!

We hebben een instrument nodig uit de oude Scandinavische folklore, dat veel kou en eenzaamheid ademt, tegelijk ook geheimzinnig en onheilspellend klinkt, en verschillende emoties laat doorschemeren als door een sluier.

Een telefoongesprek later zijn we het erover eens: de Nyckelharpa, een oud, Scandinavisch strijkinstrument met toetsen.

Robbe: Een bevriende, Spaanse multi-instrumentaliste had net een nyckelharpa aan haar collectie instrumenten toegevoegd.
Els: De Nyckelharpa hebben we dus gekozen voor het muzikale thema bij de figuur Hamlet.
Ophelia krijgt een andere klank: haar instrument is de Kantele, een Finse citer, een oude kleine harp. De klanken van de Kantele zijn heel lief, zacht en broos, melancholiek en transparant. Ze passen precies bij het tere witte figuurtje van Ophelia.
Voor het thema van de poppenspelers die Hamlet komen opvrolijken, hebben we een uitgelaten kermisachtig fluitje, in mooi contrast met de hoogwaardige pompeuze entree van het koninklijk hof.

Robbe: Ons idee was dus om drie belangrijke personages te representeren met elk een kleur en basisthema en hun emotionele evolutie weer te geven in de muziek.
Voor Claudius, de koning, dachten we aan een koperblazer.
Het werd de Serpent, een renaissance instrument met een tot de verbeelding sprekende vorm en een heel specifieke klank. Laag, warm, met onder het zachte karakter toch de kracht van een koperblazer.

Voor de Koning en Ophelia zijn we telkens vertrokken van vrije improvisaties rond de beoogde emoties. We werken dan verder op selecties uit die improvisaties.

Maar voor Hamlet kozen we een bestaande Polska, een traditionele Zweedse dansmelodie.
Die melodie heeft Miriam op verschillende manieren geïnterpreteerd, in verschillende graden van abstractie, om de stemming van Hamlet doorheen het verhaal te kunnen weergeven.

Els: De percussie van Robbe tilt het geheel op en roffelt er de ijzige Scandinavische wind door.

Zelfs al zijn de muziekfragmenten kort, ze creëren de juiste en nodige spanning en houden samen met de poppen en de stemmen het publiek in hun greep, tot het gedreun van de kanonschoten in de laatste dramatische scène is weggestorven en er alleen nog doodse stilte overblijft.

Miriam Encinas Lafitte: nyckelharpa, kantele, blokfluit en percussie.
Berlinde Deman: Serpent.
Robbe Kieckens: percussie, effecten, opname en mix.

TERUG: De Prinsj van Deinemarken


copyright - De Bende van Richaar - december 2023